Program ochrony słuchu (POS)
W Instytucie Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi został opracowany kompleksowy program ochrony słuchu (POS), którego wersja elektroniczna dostępna jest na stronach internetowych http://www.programyzdrowotne.pl. Program obejmuje całościowo działania pracodawcy i personelu kierowniczego, służb BHP zakładu pracy, służb medycznych oraz pracowników, które mają na celu skuteczną kontrolę narażenia na hałas oraz minimalizowanie skutków jego działania na narząd słuchu.
Zadania pracodawcy i personelu kierowniczego:
- ograniczenie ryzyka wynikającego z ekspozycji na hałas do możliwie najniższego poziomu,
z uwzględnieniem postępu technicznego i dostępności środków ograniczenia hałasu,
szczególnie u źródeł jego powstawania;
- zapewnienie pracownikom profilaktycznej opieki lekarskiej, w tym badań słuchu;
- wytypowanie osób odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań (modułów)
programu ochrony słuchu;
- nadzór nad realizacją programu ochrony słuchu i okresowa (coroczna) ewaluacja
programu ochrony słuchu.
Pracodawca ma obowiązek opracowania i wprowadzenia programu ochrony słuchu, gdy poziom hałasu mierzony na stanowisku pracy przekroczy wartość górnego progu działania1, tj. 85 dBA.
Zadania służb BHP:
- kontrola narażenia na hałas i inne szkodliwe czynniki ototoksyczne,
- opracowanie i realizowanie programu redukcji hałasu metodami technicznymi i organizacyjnymi,
- zapewnienie środków ochrony zbiorowej przed hałasem (np. tłumików, obudów maszyn),
- konserwacja środków ochrony zbiorowej przed hałasem,
- zapewnienie pracownikom indywidualnych ochronników słuchu,
- oznakowanie obszarów zagrożonych hałasem i ograniczenie do nich dostępu,
- prowadzenie szkoleń nt. zasad stosowania indywidualnych i zbiorowych środków
ochrony przed hałasem.
Zadania służb medycznych:
- prowadzenie badań profilaktycznych wstępnych, okresowych i końcowych:
- identyfikacja indywidualnych czynników ryzyka uszkodzenia słuchu
oraz typowanie osób wymagających szczególnej ochrony przed hałasem,
- monitorowanie stanu słuchu pracowników objętych badaniami profilaktycznymi,
- opracowywanie kart wyników badań słuchu,
- opracowywanie orzeczeń lekarskich o braku lub występowaniu przeciwwskazań do pracy,
- współpraca z pracodawcą w zakresie szacowania ryzyka uszkodzenia słuchu u pracowników
objętych opieką,
- współudział w weryfikacji prawidłowości doboru ochronników słuchu na drodze oceny
czasowego przesunięcia progu słuchu,
- prowadzenie szkoleń nt. skutków działania hałasu i profilaktyki uszkodzeń słuchu
dla pracowników, służb bhp i pracodawcy.
- współdziałanie przy ocenie zagrożenia hałasem,
- stosowanie środków ochrony zbiorowej przed hałasem (np. tłumików, obudów maszyn),
- stosowanie indywidualnych ochronników słuchu,
- informowanie pracodawców o uszkodzeniach środków ochrony przed hałasem
lub trudnościach w ich stosowaniu,
- konserwacja środków ochrony indywidualnej.
1 Zgodnie z Dyrektywą 2003/10/WE Parlamentu Europejskiego (Directive 2003/10/EC) oraz Rozporządzeniem MGiP z dnia 5 sierpnia 2005 r. (Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy
z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. DzU z 2005 r. nr 157, poz. 1318).