Wpływ hałasu na narząd słuchu
Ujemny wpływ hałasu na narząd słuchu jest proporcjonalny do całkowitej pochłoniętej energii akustycznej, która z kolei zależy od kwadratu ciśnienia akustycznego i efektywnego czasu ekspozycji.
Na tej zależności oparta jest zasada równej (równoważnej) energii. Zgodnie z nią odpowiednie zmniejszenie jednego z parametrów hałasu (poziomu lub czasu trwania ekspozycji) i zwiększenie drugiego – przy zachowaniu stałości energii akustycznej – zapewnia to, że skutki działania hałasu na narząd słuchu są takie same. Jeśli więc narząd słuchu toleruje poziom dźwięku A równy 85 dB w ciągu 8 godzin, to może również tolerować tę samą ilość energii w czasie dwukrotnie krótszym, czyli poziom 88 dB przez 4 godziny (inaczej: skrócenie dziennego czasu narażenia o połowę pozwala na zwiększenie poziomu dźwięku o 3 dB).

Ryc. Zasada równej energii
Zasada równej energii budzi jednak wiele wątpliwości. Istnieją dowody doświadczalne, że dłuższe ekspozycje bardziej uszkadzają słuch niż krótkie, a hałas przerywany powoduje mniejsze uszkodzenia niż ciągły.
Zasada równej energii jest wykorzystywana przy wyznaczaniu podstawowej wielkości stosowanej przy ocenie narażenia na hałas – równoważnego poziomu dźwięku A (LA,eq,Te).
Równoważny poziom dźwięku A hałasu nieustalonego, oddziałującego przez czas Te, to taki poziom dźwięku A hałasu o stałym poziomie, z którym w tym samym przedziale czasu Te związana jest taka sama ilość energii akustycznej jak w przypadku rozpatrywanego hałasu o zmiennym poziomie dźwięku A (inaczej wartość średniokwadratowa poziomu dźwięku A zmiennego w czasie, odpowiadająca reakcji narządu słuchu na działanie hałasu o stałym poziomie).
Równoważny poziom dźwięku A w przeliczeniu na znormalizowany dzienny lub tygodniowy wymiar czasu pracy jest nazywany poziomem ekspozycji na hałas odniesionym do 8-godzinnego dnia pracy LEX,8h lub tygodnia pracy LEX,w.

LA,eq,Te – równoważny poziom dźwięku A.
LEX,8h – poziom ekspozycji na hałas odniesiony do 8-godzinnego dnia pracy,
tj. równoważny poziom dźwięku A w przeliczeniu na znormalizowany dzienny
lub tygodniowy wymiar czasu pracy.
Ryc. Idea wyznaczania równoważnego poziomu dźwięku A